Hvorfor spiller vi spill?

I det siste har det vært stor fokus i media på dataspill som syndebukk for mer eller mindre alle problemer vi har i samfunnet i dag. Atferdsforskere rykker inn i avisene og advarer og prøver å “veilede” foreldrene som har “spillegale”. Definisjonen av spillegal blir satt til 2-3 timer per dag. Ganske spesielt.

En ting, er jo for det første at personen bak undersøkelsene er ekstemt subjektiv. Han har jo faktisk ingen konklusive vitenskapelige dokumentasjoner som duger bak seg. Egentlig er han bare nok en av dem som prøver å bøye faktaene til sin fordel for å få oppmerksomhet i media, og katastrofenytt selger jo som kjent.

En ting som i alle fall irriterer meg med alle disse dommedagsprofetene er at de ikke bare får spilling til å virke direkte usunt (det er til og med jeg delvis enig i), men de legger også skylden på spillene for at barn og ungdom er mindre interessert i idrett. Da har jeg bare en ting å si til dere som påstår dette: Dere er tydeligvis noen sosionomer som hverken har tatt i en gamepad eller rørt en ball i deres ungdomstid – og i alle fall ikke i vårt århundre, det 21. århundre.

Det er ikke lenger sparking på løkka som er tingen. Hvorfor det? Vel, for min del ga jeg opp organisert idrett. Og, breddeidretten graver sin egen grav omd en fortsetter i samme spor. Idretten legger selv opp til dette problemet. Nå, hvordan kan jeg si noe sånt? Vel, se det på denne måten: Når jeg gikk i 8. klasse begynte fotballen å bli seriøs. 4 treninger i uka + kamp var det som var forventet. Nå ser jeg kamerater av broren min som går på hockey og har 6 treninger i uka + 1 kamp. Den såkalte breddeidretten er i ferd med å bli en ren “pusher” av atleter opp på høyere nivå. Men, hva med de 99% av alle idrettsutøvere her i landet som IKKE vil bli proffe? Hva med de som har insett at det ikke er deres liv?

Per dags dato er det ikke ett eneste godt tilbud for denne gjengen. DET er hovedgrunnen til at folk slutter med idrett i løpet av ungdomsskolen. Og, dette er ikke de løse antagelsene fra en sliten sosionom – jeg snakker av førstehåndserfaringer.

Så, hvorfor velger en god del av disse spill istede for å drive med noe annet? Et godt svar er det avslappede miljøet innenfor nettspilling. Først og fremst er det lett å komme seg inn. Datamaskiner og spillkonsoller er blitt allemannseie. Raske internettoppkoblinger i hjemmet er også mer vanlig enn uvanlig. Det er også gøy å drive med noe sammen med vennene dine – eller få seg noen nye venner. Internettspilling trenger absolutt ikke å være asosialt på noen måte. Spilling er dessuten en aktivitet du kan drive med på flere nivåer. Her er det ikke lagt opp til at du enten er med eller så sitter du på benken. Alle kan være med, på hvert sitt nivå. Har du ikke lyst til å satse seriøst? Finn noen likesinnede og ha det morro istede. Denne friheten klarer ingen idrett å gjenskape, for de strever mot mer og mer seriøsitet.

Selv om spilling nå er et yrke du kan tjene penger på, er fortsatt bredden sikret. Communityes i stil med HaloNorge, som jeg selv driver, finnes for nesten alle spill på markedet. Her kan man lett finne likesinnede og delta på sitt nivå. Dette uten å bli dømt til en tilværelse på sidelinja der man kun ser på at de som trener hver eneste dag spiller.

Jeg tror heller ikke det er sunt for barn å trene 7 dager i uka. Selv storspillere som meg selv grøsser av tanken på å bruke SÅ mye tid på en enkelt ting. Det er ingen hemmelighet at idrett og sport går ut over skolegang og barns fritid i langt større grad enn spill – spilling kan de regulere selv, mens idretten blir regulert av laglederene, som ofte har barndomsdrømmer om å lede laget sitt til UEFA-finalen. Desverre funker det dårlig når du er trener for 90-laget i den lokale klubben.

Jeg tror heller ikke at idrettsmennesker er noe bedre eller dårligere enn spillere. En undersøkelse vi gjorde i Samfunnskunnskapen på vår Videregående skole i fjor viste at elver på idrettslinja hadde et merkbart høyere alkoholforbruk og en langt dårligere seksualmoral enn resten av skolen. Det er vel ingen hemmelighet at de populære fotballturene til Danmark for å være med på cup er populære mye på grunn av at du kun trenger å være 16 for å kjøpe sprit.

Slik jeg ser det er det i ferd med å oppstå et skille mellom atleter og spillere – jeg tror ingen av gruppene er bedre enn den andre. Det nytter i alle fall ikke å skylde på at spillmiljøet “stjeler” barn over på den “mørke siden”. Da synes jeg idrettsorganisasjonene, og spesielt NFF bør gå seg selv etter i sømmene og få til et skikkelig tilbud for de som vil ha det morro uten å måtte bruke 30 timer i uke på en idrett. her har idrettsnorge en viktig oppgave de neste ti årene. Konsentrer dere om det, og bruk mindre energi på å skylde på andre.

Leave a Reply

