Back from Bergen

Da var NattLANet i Bergen slutt, og jeg må bare si at det ble litt av en tur! Etter mye om og men ble både Thomas (Virtous) og Christer (Lorden) med på turen, dro vi, og Anders (Pronin) som hadde ankommet Bergen et par dager tidligere, over 650 km hver for å spille Halo med “folka fra Bergen”. Da jeg ankom Bergen bussterminal (etter å nesten ha gått av en mil for tidlig – på Åsane) ble jeg møtt av en velkomstkomitè med Anders og en fire-fem fra Vipers Nest.

Etter å ha overnattet en natt på “sammfunnshuset” eller hva de nå kalte LAN-stedet var det duket for spilling. Allerede klokka halv ni ble jeg vekket av Jeremy (Zpike) og NRG (Morten), som var tidlig ute. Jeg stod opp litt etter at de kom, og så var det bare å begynne å “gayme”.

Denne dagen var det stort sett folk som kom med buss, tog og bil, og alle spilte og hadde det gøy. Jeg må heller ikke glemme å nevne at Pål (Paalern) klikket helt på Simen (Zlimy) fordi han tullet litt i et sticky og nade-game. Pål bare spant rundt med drap i blikket og skrek med bred Bergens dialekt; “FAEN DA, ER DU HELT TETT!? HØRAR DU INGEN TING?!”. Thomas (Virtous) og Christer (Lorden) kom også til Bergen den dagen, rundt midnatt.

Dag 2 var dagen for konkurranser. Jeg stod som vanlig for oppsett av konkurransene, og vi skulle spille Halo 2 først. FFA-konkurransen gikk ganske raskt, og jeg ble eid og kom ikke videre. Thomas (Virtous) fullførte også på en hederlig sisteplass med 3 kills. Ganske spektakulært i et game som går til 50, men Thomas hadde egentlig som mål å “holde nullen”. Ikke uventet vant Zpike FFAen, tett fulgt av lagkameraten NRG. Så var det duket for 2on2 Team Slayer Halo 2. Der spilte jeg og Christer (Lorden) sammen, og vi klarte i alle fall å vinne en kamp. Det ga oss vel avansement til semifinalen i loosers bracket eller noe slikt, men vi røk i alle fall ut ganske tidlig. Zpike og NRG gikk også til topps her.

For min del var den viktigste konkurransen for meg personlig gjenstående; Halo 1 2on2 Team Slayer, sammenlagt score. Jeg og Christer vant greit de første rundene, og stod nå ansikt til ansikt med Zpike og NRG. Når jeg gikk inn i gamet visste jeg ikke helt hvordan jeg skulle gripe det fatt. Med Battle Creek og Damnation på plakaten visste jeg at det var baner vi var sterke på, men jeg var veldig usikker på motstanderene, ettersom at jeg har spilte meget lite Halo 1 med noen av de to. Men, vil skulle i alle fall spille for å vinne uansett. Som sagt, så gjort kan man vel si. Med en seier på omtrent 15 kills (tror det endte 50-35) vant vi Battle Creek. I det gamet spilte både jeg og Lorden utrolig bra, og jeg selv hadde to double-kills som var helt sinnsyke. Jeg måtte faktisk legge fra meg kontrolleren og ta meg en pust etter den andre double-killen som var ubeskrivelig nice, og jeg tror de som så på var enige. Damnation vant vi også greit, men sifrene husker jeg ikke. Med dette var Zpike og NRG slått ned i Lower Bracket.

Så skulle vi spille mot Pronin (Anders) og NorwegianSlayer (Jon). Siden Anders er en kamerat av meg visste jeg litt hva vi skulle møte, men NS hadde jeg aldri spilt Halo 1 med før, i alle fall ikke på LAN. Mapsa var kanskje den verst mulige trekningen vi kunne få; RatRace og Chill Out. Allikevel var jeg ganske selvsikker, og jeg undervurderte nok laget en god del. Det var nok ganske så dumt, for mens vi vimset rundt på RR uten noe annet mål enn å ta Powerups på spawn, så hadde de i det minste en slags plan og kom alltid bakfra på grunn av kreativ TP-hopping av Anders. Vi kom litt tilbake i gamet mot slutten, men tapte allikevel med 8 kills, 42-50. Nå måtte vi spille bra på Chill Out, som kanskje er min værste, men Lordens sterkeste bane. Etter en eventyrlig start så vi lyset i enden av tunellen, men midtveis ledet vi bare med 5 kills. En god avslutning med en del “clutch kills” fra både meg og Lorden sørget for en 10 kills seier, 50-40 og avansement til finalen.

Pronin/NS måtte nå møte Zpike/NRG og sloss om den andre finaleplassen. Etter et par jevne kamper viste allikevel Pronin og NorwegianSlayer at de er et godt lag, og de avanserte videre til finalen. Det å måtte møte Pronin/NS igjen var både søtt og bittert. På en måte var det greit, men på en annen måte likte vi spillestilen dems dårlig – den veldig defansive stilen passer ikke oss så utrolig bra, og det taktisk gode spillet dems gjorte at vi tapte første map i finalen, Chill Out, med 1 kill, 49-50, etter at jeg sprengte Lorden med en granat (sorry). Dermed var alt opp til det siste mapet; Hang em High. Allerede når vi ventet på at nedtellingen skulle nå null smakte jeg sier. HeH er sammen med Prisoner uten tvil blant våre aller sterkeste maps, og vi visste begge hva vi skulle gjøre. Jeg sprengte raskt til meg Sniper, og Lorden hadde allerede Camo/Rocket. Den litt defansive spillestilen til Pronin/NS passer dårlig på et map som HeH, og etter en ganske jevn start spawnet NS/Pronin hele tiden lavt på rød base, og jeg og Lorden fikk en ledelse på ti kills. Avslutningen var også bra, og vi sikret seieren med sifrene 50-35. Endelig kunne vi puste lettet ut som vinnere av Halo 1-compoen.

Følelsen av å endelig vinne noe av betydning når det kommer til turneringer var bare herlig, og både jeg og Lorden hadde spilt god Halo den dagen, noe som skulle feires dagen etter. På dag 3 hade vi nemlig en de dødtid før bussen gikk hjem, og vi spiste dermed en bedre middag på resturant Egon, og hadde en koselig kveld der med vi fire fra Fredrikstad og Simen (Azaziah), Chisloth (Magne) og Jeremy (Zpike) satt og pratet i et par timer. Turen hjem med nattbussen var også 100 ganger bedre, da jeg sov nesten hele turen.

Alt i alt var dette et utrolig artig LAN, en fin tur og en deilig seier som faktisk førte til at jeg gikk ut og kjøpte meg en “premie” jeg har hatt lyst på lenge; Icemat Siberia Headsetet. Og, ja, det eier totalt.

One response to “Back from Bergen

  1. Pingback: Øby-kanalen » Blog Archive » Seier!

Leave a Reply

