Satans sesjonshelvete

Da er det intet mindre enn 10 timer til jeg skal møte til sesjon i Gamlebyen, og jeg kan ikke si at jeg gleder meg videre… Først og fremst er jeg lite interessert i førstegangstjeneste – i alle fall nå. Mitt håp er å få utsatt tjeneste, slik at jeg kan få a) Vært med på de 2 utenlandsferiene jeg har planlagt i sommer, og b) begynne å studere på UiO. Så får vi heller satse på at tvangstjeneste er avskaffet når jeg kommer tilbake.

Hvorfor lurer dere kanskje? “Er det ikke bra med et friår?” hører jeg stadig. Vel, for meg kunne ingenting vært værre. Jeg har det bra som jeg har – i tilegg har jeg bygget opp både HaloNorge og EuroHalo, og de går ikke av seg selv. Et helt års avbrudd fra mitt liv nå ville faktisk føre til at de få inntekstkildene jeg har, og de organisasjonene jeg har vært med på å opprette ville falle sammen. For min del er dette helt uaktuelt. Om det så måtte være, får jeg heller ta siviltjeneste slik at jeg har mulighet til å holde på med de tingene jeg allerede gjør.

Men, det er irriterende å se at vi, som anser oss som demokratiske og frie, blir tvunget til å utføre tjeneste for en stat som i hovedsak har som oppgave å legge til rette for frihet, trygghet og fred. Det er også sykt å tenke på at Norge kunne hatt et fullt fungerende yrkesmilitær med MILORG-aktige bataljoner av spesialstyrker – topptrente og klar til strid, som ville kunne forsvart landet hundre ganger bedre enn de styrkene vi nå har. Tenk på det – hvis vi blir invadert, tror du 50 000 mann med AG3 vil kunne gjøre mer enn 10 mann med spesialtrening og plastiske eksplosiver? Neppe…

Frentidens krigføring, som alle andre deler av samfunnet, krever spesialister.

Leave a Reply

