Russ 2006

Etter (snart) 13 år med skole var det brått vår tur til å slå oss løs som Russ, og de siste 20 dagene har vært fylt med rimelig mye rart, som jeg sikkert aldri kommer til å gjøre igjen. En ting man i alle fall gjør som russ er å reflektere på hva man egentlig driver med. Som Thomas sa det: “Vi sitter jo egentlig på brygga i en gammel Transit og drekker”.

Uansett hva folk måtte mene er Russetida faktisk noe man mener det skorter på i Norge; særnorsk kultur. Russetida kan nesten sidestilles med 17. Mai, Ibsen og Bunad. Det burde i alle fall vært slik, om en ser på oppslutning og den tradisjonen som representeres om en ikke bare fokuserer utelukkende på de negative verdiene.

Men, nok synsing. For min del hadde jeg en veldig artig russetid, med få negative opplevelser. Det å kunne chille sammen med venner i et par uker midt i en stressende tid var for meg akkurat det jeg trengte før en eksamensperiode, og selv om det kanskje er å dra det litt langt, så har jeg presetert over evne på mine tentamener også.

Fredrikstadrussen var stort sett på Seiersborg parkeringsplass, rett ved Sentrum. I starten var det mye bra vær med bål og grillings. Knuter måtte vi også ta, og blant de nevneverdige knutene jeg tok er Sort tøybit (48 timer våken), Dorullpapir (pakke inn lærerbiler i dasspapir), Stoppskilt (radarkontroll med en hårføner som våpen) og et par andre mindre saker og ting. Fyll er også viktig for Russen, og selv har jeg drukket mer på de 20 dagene enn noen gang tidligere. Allikevel var det ikke noe “grøfting” for min del, men det gikk hardt utover mins en kamerat av meg, som måtte bæres i seng. Og, siden vi tross alt er russ, varte det ikke mange minuttene før han hadde en fin snurrebart og store briller i ansiktet påtegnet med en sprittusj.

Russen hadde også en del eksklusive arrangement, som oftest i form av konserter, og de var jevnt over veldig bra. Alt fra Wig Wam til Bjørn Rosenström var på scenen foran drita og danseglade russ, og Kjetil & Kjartan fikk fart på lattermusklene. City Scene gjorde nok også god butikk på å selge børst, for mange la igjen mange hundre kroner i baren i løpet av russetida.

Når jeg nå ser tilbake til russetida, så savner jeg egentlig ikke å trekke inn på den eneste døgnåpne sjappa i byn klokka 6 om morran for å få meg frokost, eller å “låne” paller fra lageret vegg i vegg med Seiersborg for å lage bål på nattan. Jeg er vel litt lei, men jeg angrer ikke på at jeg deltok 100%. Kall det kultur, eller kall det organisert flatfyll, det var fortsatt morsomt, og et minne som varer.

Bilder:

Cpt. Oats
Cpt. Oats – Bilen vår <3

Kaos
Kaosbussen lagde Kaos på 17. Mai. Tror bilen bruker mer olje enn Diesel

Rosenström
Bjørn Rosenström @ City Scene

Russetog
Tror årets Russetog er det største noensinne

Roy1
Roy1, årets buss, hadde hedersplassen i toget

2 responses to “Russ 2006

  1. Choppa Øby. Gleder meg til neste år=)

  2. Jaja, russetida var meg en flott fest… Selv om jeg personlig var litt for mye edru!
    Men uansett, russetida var enormt morsomt.. Glad i deg øb’n

Leave a Reply

