Til Oslo!

Jeg har da bodd her i nesten to uker alt, men jeg har liksom ikke fått satt meg ned for å skrive noe om det før nå. Med en ny bostedsadresse i Sofienberg Studenthjem og 17 romslige kvadratmeter å boltre meg på trives jeg som aldri før. Nærområdet er ganske hyggelig, og det er faktisk mulig å finne parkering uten å måtte betale noe, utrolig nok. I tilegg er det mange butikker av typen “Frukt og Grønt”, T-bane, Trikk, bussholdeplass og kebabsjapper rett rundt hjørnet, kombinert med gangbar avstand til Karl Johan. Sentralt som bare rakkern!

Hybelen
Den første dagen jeg dro innover hadde både jeg og pappa bilen full av ting og tang, og det virka helt håpløst når vi lasta ut alt sammen inn på hybelen. Hybel1 Mengden esker virket bare for mye. Men, det er utrolig hva en får inn i skuffer og skap, og vi stod raskt med ganske få esker igjen. Så var det duket for den rutinemessige turen til Ikea, og på veien tilbake hadde vi fylt bilen nok en gang.”Det har går faen ikke..” tenkte jeg flere ganger. Men, jo, det gikk. OG, jeg har faktisk 2 brede skuffer til overs – ikke værst! Som dere ser på bildet fikk jeg faktisk med meg både PC og TV, såvel som Xboxen. PC-skjermen skjønte jeg raskt at måtte byttes, for dne tok hele pulten – flatskjerm ble løsningen. I tilegg fikk jeg en seng over sofaen min, og sparte et par kvadratmeter ved å bygge i høyden på den måten. All Hail Ikea.

Å bo alene i Oslo
For det første: Oslo virker stor, men bydelene er mindre enn de virker. Vålerenga og Karl Johan er begge kun 10-15 min spasertur herfra – og jeg som trodde Vålerenga var en slags forstad… I tilegg så er det veldig forvirrende med all transport rundt omkring, men Trafikanten hjelper en å holde orden på et system som virker veldig usystematisk for en nyinflytter. Området rundt Sofienberg/Grünerløkka er også et fint område å utforske. Det er masse butikker, spisesteder og utesteder, og hele bydelen har sin spesielle sjarm. I følge trendguider og lignende skal også Grünerløkka være det nye, hippe stedet i Oslo, noe som merkes litt på stilen til enkelte kaffebarer og utesteder. Men de emr billige og “folkelige” stedene er i overflod. Det er masse gatekjøkken, kebabsjapper og småsjapper i de små og trange gatene bort mot Akerselva.

Studier
Nå har det seg jo slik at jeg ikke kom inn på Jus før Våren 2007 (glapp med 0,4 poeng), så jeg må ta et enkeltemnestudium, noe som betyr at jeg må vente til de fleste har meldt seg opp på et emne for å velge der det er ledig plass. Det skulle ikke være helt smertefritt… Etter å ha ventet til det hele åpnet kl. 00:01 den 22. August, så fant jeg Kriminologi på listen over fag – jeg hadde allerede logget inn til påmeldingsskjemaet, og tenkte: “jess, da fikk jeg det jeg håpet på”, bare for å bli møtt av en beskjed om at jeg ikke hadde studierett til faget. “Hmm, men dette har jeg lest om, det tar bare litt tid før det blir aktivert på skjemaet”. Så, jeg ble sittende der og prøve hvert minutt omtrent, frem til klokken ble 03:00. Jeg lette gjennom alle papirer, prøvde andre fag på det Juridiske fakultet og mye annet, men det virket bare ikke. Når jeg så ringer hjelpesenteret på Juridisk etter et par timers søvn får jeg vite at Kriminologi var lagt ut ved en feil – det var ikke ledig plass.

Så, nå må jeg velge et annet emne eller to – og det fort. Mange emner er alt i ferd med å fylles opp. Jeg leser gjennom de humanistiske fagene. Innføring i latin? Grunnkurs i Gresk?. Kanskje ikke. Men Sammfunnsvitenskaplig fakultet har et par fag, så da blir det til slutt Statsvitenskap med fagene Politiske systemer i Norge etter 1814 og Metode og Statistikk for Statsvitenskap. “Ja, det siste emnet er litt tørt, men det burde gå greit”, tenker jeg. Så må jeg sjekke når undervisningen går. Klokka 10:30 den 22. Agust leser jeg følgende: “Forelesninger i Politiske Systemer etter 1814: Tirsdager 12:15 fra og med 22. August” – “FRA OG MED I DAG!?”. Det var bare en ting å gjøre; å kaste seg i bilen.

Det bringer meg også til… Min første P-bot
Etter å ha kjørt opp til Blindern på ca. 25 minutter (pga. trafikken) må jeg finne en parkeringsplass. Heldigvis har jeg vært der 1-2 ganger før og vet om et fint sted, men det står en del skilter der: “Kun parkering md gyldig P-bevis eller oblat”. Æsj, betalparkering tenker jeg – men, jeg skal jo bare på et par timers forelesning. Jeg betaler i maskinen og legger lapp i ruten. Etter forelesningen er jeg også tilbake godt før tiden og finner noe på ruta. “Jævla reklame”, tenker jeg, for flere rundt meg hadde fått det samme. Men, det var ikke noe reklame – snarer en bot. Etter å ha vandret et par runder rundt på plassen forstår jeg hvorfor. Det er kun de ca. 10 plassene rett ved maskinen som er fri parkering. De andre gjelder kun om en har et parkeringskort fra UiO. Så, selv om jeg ironisk nok hadde gyldig P-bilett, så er ikke det det samme som et P-bevis, og siden jeg hadde dårlig tid sjekket jeg bare et par biler rundt meg, og de hadde nå også bot i ruta. Faen heller – 500 sure kroner ut av konto. Nå tar jeg trikken.

Ellers går livet sin vante gang, og til tross for et par småkjipe opplevelser, så har jeg det i det store og det hele veldig bra :-)

3 responses to “Til Oslo!

  1. Hva heter senga du bygger i høyden?

  2. Halla Stian! Høres da ut som om du klarer deg bra! Blir koselig å besøke deg snart :) DU får stå på, så prekæs vi snart ;)

Leave a Reply

