Mine Programmer

Jeg var så uheldig at jeg måtte formatere for andre gang på, tja, 5 år eller noe slikt, og derfor laget jeg en liste over alle programmene jeg skulle legge inn – rett og slett en liste over alle de gode programmene jeg har kommet over de siste 10 årene, som jeg fortsatt bruker ganske ofte. Hva skal dere med det? Vel, jeg vil jo påstå at jeg har kommet over en del skjulte skatter dere kan snoke på… Fortsatt interessert? SÅ IKKE LES VIDERE DA VEL ^_^

Men, fra spøk til revolver, her er kveldens kategorier:

Essensielle programmer:
De livsnødvendige tingene jeg absolutt ikke klarer meg uten
– FireFox m/massevis av extensions, deriblant Google Browser Sync (The browser is the OS, right? Google Sync tingen er et must for alle med mer enn 1 PC)
– Outlook (Alle mine 5-6 mailkontoer på ett sted. Synkroniseres med lommepcen. Skulle gjerne brukt Thunderbird (bruker den på laoptopen), men da får jeg ikke synca med Pocket PC. Hvis det noen gang blir støttet, så bytter jeg).
– iTunes (Podcasts ftw! Og litt musikk da)
– LIVE Messenger (Messenger må en ha for å prate med golk og sånn lixom)
– Trillian (For å snakke med folk som bor i USA/bruker AIM)
– NOD32 (Antivirus, genialt bra)
– ccXgui/ccXstream (Streaming av film/musikk/etc til xboxen)
– Google Desktop (Søking på egen HD blir brått mulig med denne juvelen)
– eMule (p2p-program som finner det du trenger av store filer som ikke er på Torrent)
– Azereus (Bittorrent fildeling)
– LimeWire (Musikk/fildeling)
– SyncBackSE (Synkroniseringsverktøy som kan synce over nettver (til laptopen), og over FTP (til serverne mine))
– Adobe Reader (Fordi PDFer må åpnes)
– Office Xp 2002 (Jeg lager FFA-rankingregneark i Excel, og skriver oppgaver i Word Outlook er et must også)

Drivere
Nokså uinteressant, men det stod nå på lista

– NVIDIA ForceWave
– HP PSC1410 AIO printerdrivere
– Chipsetdrivere (Abit IS7)
– Intellimouse/type (Mus- og tastaturdrivere)
– Action Replay drivere + programvare (Overføring fra PC til xboxminnekort)
– Soundblaster LIVE drivere
– Activesync/Drivere til QTEK S200 (Mobilen min synkroniseres med Outlook, utrolig praktisk)

Systemverktøy:
Sørger for at klokken tikker rent
– Norton PartitionMagic (endrer og administrerer partisjoner på harddisken)
– HDD Health (følger med så harddisken ikke kuker seg igjen)
– Speedfan (sjekker tempereaturer inne i PCen)
– PerfectDisk (Genialt defragmenteringsprogram. Kjører det ved oppstart + en gang i uka. Holder PCen veldig rask)

Mediaprogrammer:
For de gangene jeg er litt kreativ/later som jeg er kreativ

– Adobe Photoshop (klarer nesten å bruke det, og lager en del enkle småting der. ‘Save for web’ er en sikker vinner)
– Adobe Premiere Pro (Videredigering n’ stuff)
– Adobe After Effects (Effektprogram. Bukes sammen med de to overstående)
– Adobe Illustrator (Ja, jeg vet jeg ikke kan bruke det. Sliter med å tegne en strek. Men, det er fortsatt et morsomt program)
– Adobe Encore DVD (Lager DVD-filmer og menyer. Ja, jeg har dilla på Adobe)
– Impulse Illusion (Partikkeleffektprogram. Lager supernovaer og eksplosjoner og sånt)
– Aurora Video Paint Tool (Tegne på film, rett og slett. Ganske morsomt, men liten bruksverdi)
– Dazzle DVC 90 (Capturekort til å ta opp fra Xbox)
– Windows Movie Maker (KUN til opptak av filer fra Capturekort)
– Windows Media Encoder (Hvor skal jeg starte? Dette programmet gjøre ALT. Det encoder video, lar meg sende livestreams fra Halo-turneringer, og en plugin gir oss overlay vi kan endre i realtime. Chillern)

Spill:
Noe må en gjøre når Xbox LIVE er nede

– HaloPC (Orker jeg ikke spille det på Xboxen har jeg fortsatt PCen)
– HaloCE ( En bedre communityversjon av den over. Nesten ingen spiller det lenger :-( Fint på LAN)
– Flight Simulator (Har alle versjoner fra FS 95 til nyeste FS X. Morro for entusiaster, nitrist for alle andre)
– Quake 4 (Dueling er morro. Og Quake er sinnsykt fett å se på, pluss at det ligner på Quake 3. Og Q3 var gøy når vi var små)

Verktøy
Småprogrammer som gjør verden et bedre sted å være

– QWIX (overføre og jobbe med xbox-isoer)
– Alcohol 120% (Emulerer ISO-filene, så en slipper å brenne så mye plater)
– Clue (Ordbok er kjekt. Norsk, Engelsk og Tysk må en ha)
– EditPlus 2 (En av de programmene jeg bruker mest. Fantastisk god editor med fargekoding for PHP/CSS/HTML og mer. Kan redigere ALT av filer. Fantastisk)
– IsoBuster (Jobber med og pakke ut ISO-filer)
– Unlocker (Hvor kjipt er det ikke å ha en fil/mappe som ikke kan åpnes/slettes/flyttes? Lei av å reboote for å fikse de irriterende mongofeilene der? Unlocker fikser biffen)
– Blogg-X (Nice desktopverktøy for å skrive artikler til Joomla-basete nettsider, som HaloNorge. Muliggjør lokal lagring av artikler før publisering)
– FlashFXP (FTP-programmet som vanquisher alle andre FTP-program. Fantastisk applikasjon)
– NetTransport 2 (For de nedlastningsjobbene som den interne i FireFox ikke klarer)
– Ad-Aware (selv om jeg nesten aldri har spyware/malware, så skader det ikke å sjekke)
– Spybt S&D (Samme som over, men med kulere navn)
– NetLimiter (For å begrense linjebruk når jeg spiller f.eks.)
– Skype (Stemmechat. Brukes nesten aldri)
– Xbconnect (HER har vi programmet sitt! Halo 1 kan spilles på nett med det her, og det er nice. 150+ i ping? No problemo!)
– Xlink (Tilsvarende XBC, men med mer europeere, og få/ingen Halo1-spillere. Her er også verdens dårligste Halo2-spillere, så å joine her er en fest fra ende til annen :-D )
– Gspot Codec Info (Genialt program som forteller deg hvorfor det jævla filmklippet du nettopp lasta ned ikke vil la seg spille av i MediaPlayer. Gspot sier hva du mangler).

Leave a Reply

